CrossFit Drammen Open 2017

The CrossFit Open er en verdensomspennende CrossFit-konkurranse for alle som driver med CrossFit. Den innebærer én økt hver uke i fem uker. Vi gjør det hvert år. Det er gøy.

Vi hos CrossFit Drammen ønsker å inspirere andre til å ta bedre livsstilsvalg. Vennlig konkurranse hjelper med inspirasjons-delen. Presset til å prestere pusher deg til å trene hardere, og det sosiale med at mange av dine venner heier på deg tar det hele til et nytt nivå. Til og med å se på dine lagkamerater KJØRE PÅ er inspirerende.

Kan vi få denne verdensomspennende følelsen hjem til oss i CrossFit Drammen? Kan vi få det gøy med konkurranse uten at noen får angst og panikkanfall? Vi tror det.

De som vil prøve seg individuelt i CrossFit Open kan fortsatt gjøre det. Samtidig som dette gjøres, vil i kjøre vår egen Interne Open, med fire lag som konkurrerer mot hverandre over disse fem ukene. Og du skal være med på et av disse lagene! Her er de fire interne lagene, med kapteiner:

 

Flexual Healing

Kaptein: Martin Hanger

Dendydells

Kaptein: Marianne Danielle Hansen

The Wiikings

Kaptein: Inge-Chr A. Wiig

Kippin' It Clean

Kaptein: Helene Bjørndalen Strøm

Alle kapteinene er klare for å kjempe for sitt lag. De er fantastiske personer med både godt humør og sans for CrossFit. Du kommer til å høre mer fra de snart, for vi vil at du skal være med! 

REGISTRERING

Registreringen til den offisielle CrossFit Open er allerede i gang. Du kan melde deg på via games.crossfit.com, velg CrossFit Drammen som din Affiliate. Dette er ikke nødvendig for å være med hos oss, men vi anbefaler det for å kunne være med på en verdensomspennende happening med hundretusenvis av andre deltakere disse ukene.

FORDELING

Trenerne og de aller sprekeste medlemmene våre vil bli fordelt på de fire lagene. De som vil kan fortsatt konkurrere individuelt i den verdensomspennende Open, men vi vil sikre at lagene våre blir så jevne som mulig. Ellers er det fritt fram hvilket lag man er på. Når du har bestemt deg for et lag, så blir du invitert til lagets egen Facebook-gruppe.

Siste bestemmelser av lagene blir gjort noen dager i forkant av når Open starter fredag 23. februar.

POENG

+1 Poeng - Deltakelse: Alle lag-medlemmer som fullfører en Open-økt hos CFD hver uke gir laget sitt ett poeng. Maks ett poeng per deltaker per økt. Dette gjelder uansett om du gjør økta Rx eller Scaled!

+1 Poeng - Topp 3: Hver mannlige og kvinnelige deltaker som plasserer seg blant Topp 3 hos CFD i hver økt, gir et ekstra poeng til sitt lag.

+5 Poeng (lag) - Team Spirit: Laget som lager mest lyd, har stolthet og tilstedeværelse, og de beste kostymene vinner 5 bonuspoeng hver uke. Etter hver fredagsøkt stemmer hvert lag, ledet av kapteinen, på hvilket lag som bør få Team Spirit-prisen den aktuelle fredagen. Det er ikke lov å stemme på sitt eget lag!

ØKTER

I 2017 har deltakerne fra fredag-mandag på å fullføre ukas økt. Vi kjører offisiell gjennomføring av øktene hver fredag ettermiddag/kveld. Hvis du må fullføre ukas økt i løpet av lørdag-mandag i stedet, så kan dette avtales (bare spør oss.)

PREMIER

Vi kjemper mest for heder og ære, andre detaljer rundt premier kommer etter hvert.

Vårt fokus her er å HA DET GØY! Vi ønsker høy deltakelse fordi det vil gjøre deg sprekere, du vil få MANGE high-fives, du kommer til å bli glad og elske livet og gløde og sånn!

Registrer deg online på CrossFit Games-siden, og let's get this part started!

Derfor bør du trene på Julaften (og ellers i høytiden)

Er det én dag i året man kan ta seg fri fra trening så er det på Julaften, eller..?

I dette innlegget får du lese litt om fordeler av trening før stort matinntak, hva du kan gjøre selv hjemme i jula for å holde formen og litt om våre treningsvaner i høytiden.

Fullt hus på Julaften!

Fullt hus på Julaften!

Jula er en av høytidene for oss i CrossFit Drammen

Hva betyr det å leve et aktivt liv? Jeg tenker at da beveger du kroppen regelmessig gjennom forskjellige aktiviteter hele året, også gjennom "avslappende" høytider, som jula. Aktiviteter betyr ikke bare ren trening, men også en tur på ski for eksempel. For å avklare det med én gang: JA, det er greit å ikke trene akkurat på Julaften! Etterpå får du riktignok lese fordelene av å gjøre det.

Vi i CrossFit Drammen gleder oss til jula. Da står det nemlig et par velkjente treningsøkter på planen. På Julaften betyr det for oss en intensiv 60 minutters lag-økt. (Tenker du at 60 minutter hørtes lite ut? Sammenlikn med at en typisk CrossFit-økt i samme format varer vanligvis rundt 20 minutter!) Vi møter opp klokka 10:00, gjennomfører morsomme leker for å varme opp, kjører økta og ønsker hverandre god jul før vi reiser hjem til familie og venner klokka 12:00.

Maskinen Øystein i gang med Abmat Situps.

Maskinen Øystein i gang med Abmat Situps.

Fordeler av å trene på Julaften

  1. Forsterk dine gode vaner. Det er mye lettere å holde en vane gående, enn å pause den for å starte opp igjen senere. Tenk at kroppen vil du bruke og holde aktiv uansett om det er hverdag eller ferie.
  2. Øk forbrenningen, hindre fettlagring og bygg muskler. Med intensiv trening vil du øke hvileforbrenningen i en periode etterpå, slik at du med litt bedre samvittighet kan hive innpå med godsaker utover dagen. En annen fordel er at kaloriene vil bli brukt til å bygge muskler i stedet for å lagre seg som fett på kroppen.
  3. Ha det gøy sammen med venner! OK, denne gjelder kanskje mest for oss som trener på et CrossFit-gym eller lignende. For her regner vi faktisk hverandre som venner, ikke som "de andre medlemmene du ikke kjenner." Det blir en del (hyggelig) skravling både før og etter økta, alle kjenner hverandre og alle bryr seg om hverandre.
Pushups. Enkelt og effektivt.

Pushups. Enkelt og effektivt.

Dette kan du gjøre hjemme for å holde formen i jula

Det aller beste er jo naturligvis å bevege seg mye, hver eneste dag. Nå i høytiden hvor man farter fra familiemiddag, til lunsj og brunsj i flere dager, er det ikke alltid like lett. Her får du et enkelt tips som gjør at du kan "begrense skaden" og holde formen mest mulig allikevel:

Utfør 60-120 sekunder med intensiv aktivitet før et måltid.

Dette kan gi deg mange av fordelene som en skikkelig treningsøkt, at kaloriene du spiser vil bli ført inn i musklene i stedet for å bli lagret som fett. Om du er i et selskap og ikke vil vise deg fram, kan du for eksempel gå ut eller på badet og utføre øvelsene. Her er mitt forslag:

  • 30-50 Air Squats (Se videodemonstrasjon her.)
  • 30-50 Pushups mot en vegg eller på gulvet.
Superspreke Coach Anita i full sving.

Superspreke Coach Anita i full sving.

God jul og godt nytt år fra CrossFit Drammen!

Vi håper alle våre medlemmer har hatt et bra år, og at 2017 blir enda bedre. Kanskje vi ser deg også? Du kan melde deg på vårt nybegynnerkurs på nyåret her.

Har du gått i intensitetsfella?

Trener du CrossFit...egentlig?

Dette innlegget er for deg som tror du vet hva CrossFit er, eller som trener CrossFit allerede, men ikke har den fremgangen du ønsker på styrkefronten. Det er ikke ment som kritikk mot noen eller noe, kun en sjanse for deg til å lære mer om en flott treningsform.

Jeg digger gruppetimene på boxen vår. Daglig møter det opp en herlig gjeng til avtalt tid for å bli litt bedre enn de var i går. Det spiller ingen rolle om de akkurat har begynt hos oss eller har trent i flere år: alle er med, alle er like viktige og alle får like mye støtte. Og alle som møter opp regelmessig over tid, følger programmet, lytter til trenerens råd og gir sitt beste får STOR fremgang i treningen på alle områder. Dette er fordi de følger et program som er planlagt med tanke på akkurat dette: programmet er CrossFit. Det betyr at vi har tunge styrkeøvelser med og uten vekt, korte intensive økter som tar fra deg pusten, samt lengre kondisjonsøkter hvor man får jobbet over tid. Og alt i mellom.

CrossFit er gøy!

Jeg vil påstå at de fleste har det gøy på trening i en CrossFit-box, men mange har det kanskje aller mest gøy når klokka teller ned 3-2-1, musikken skrus høyt opp og man har nær makspuls de neste minuttene. Etter endt økt kollapser man på gulvet og hiver etter pusten. Nå har vi virkelig trent! Og det har du, helt klart! Det er disse øktene de fleste tenker på når de hører ordet CrossFit. Og utfordringen er når man nesten kun trener slik og kanskje ikke tar i skikkelig på styrkeøktene eller i verste fall unngår de helt. "Jeg føler jo ikke at jeg har trent når jeg bare har gjort 5x5 med knebøy." 

Og det kan jeg skjønne, for det er en helt annen følelse du sitter igjen med enn etter Fran for eksempel. Erfarne CrossFit'ere vil nok uansett si at de har de samme sommerfuglene i magen før et maksløft i Deadlift som før Fran. Jeg kan love deg at å fokusere like mye på ren styrke som på tøffe kondisjonsøkter vil gi deg så mye mer igjen for strevet. Så la oss faktisk se nærmere på det eksempelet med Fran:

Situasjon 1:

Du er en kvinne og din 1-rep-maks Front Squat er 40 kilogram. Vekta på øvelsen Thruster (Squat + Push Press)  i Fran er ca 30kg for kvinner. Det er ganske nærme din 1-rep maks. Hvor lang tid vil det ta å utføre alle de 45 repetisjonene med 30 kg så fort du kan?

Situasjon 2:

Du har kjørt hardt på styrketreningen minst én gang i uka de siste månedene. Din 1-rep-maks Front Squat er nå 70kg! Jeg kan med stor sikkerhet si at kondisjonen din gjerne bare har blitt bedre i denne perioden også. Hvordan tror du det vil føles å utføre de 45 repetisjonene med 30kg nå, som det er godt under halvparten av hva du kan klare? Jeg er ganske sikker på at det vil gå MYE raskere.

Jeg skjønner deg godt

Det er gøy å gi alt du har i en intens kondisjonsøkt. Men om det er alt du gjør, trener du per definisjon faktisk ikke CrossFit, selv om du gjør det på et ordentlig CrossFit-gym. Det er lett å tro man forstår hva CrossFit er etter én prøvetime eller å ha sett litt på YouTube. Det er lett å tro man vet hva CrossFit er når man ser alle de kule bloggerne si "jeg trener styrke 2 ganger i uka, kondisjon 3 ganger i uka og en crossfit-økt en gang i blant."

CrossFit er ikke én økt. CrossFit er veldig mye forskjellig. CrossFit er rå intensitet. CrossFit er å løpe 5km så fort du bare kan. CrossFit er regelmessig styrketrening. CrossFit er gøy. CrossFit er å lære seg å stå på hendene. CrossFit er å tøye ut hver dag for å få god bevegelighet. CrossFit er å kunne løfte 2x din egen kroppsvekt opp fra bakken. CrossFit er å være aktiv hver dag.

CrossFit er hele pakka.

CrossFit Mot Kreft - CFD 2016

11. November 18:00 - 20:00

11. November 18:00 - 20:00

De siste 3 årene har CrossFit Centrum arrangert en Fighting Cancer WOD, og samlet inn penger til Kreftforeningen. Dette vil vi også gjerne være med på!

Vi håper vi på et nasjonalt engasjement hvor hele CF-miljøet i Norge er med under paraplyen "CrossFit mot Kreft". Fjordårets innsamling havnet totalt på 95.901 kr. Dette skal vi selfølgelig overgå i år! 

I år går vår støtte til Vardesenteret som er et senter for
kreftrammede og pårørende - et sted å hente krefter. På Vardesenteret blir man møtt av medmennesker med kompetanse og forståelse, og gis muligheten til å få hjelp, kurs eller delta på trening. Tilbudet er gratis. Vardesenteret er etablert av Kreftforeningen i samarbeid med ditt lokale
sykehus, og drives på frivillig basis av Kreftforeningen.

Vi vil selge t-skjorter, og du betaler det du ønsker å betale sålenge vi får minsteprisen på 150 kr. Dette blir din "donasjon" til Kreftforeningen. 

Etter økta blir det kaffe og sosialt samvær!
Ta på deg treningstøy og still opp med engasjement, godt humør, og en løs lommebok :D

Ta med deg venner og bekjente til CrossFit Drammen og bli med å støtt en god sak!

Velkommen til oss 11. November kl 18:00 - 20:00!